vrijdag 20 november 2009

OPEL 1 jaar bla, bla, bla…..


  • 27 jan.2009: Vlaamse regering wil GM een staatswaarborg van 200 tot 300 miljoen € geven.
  • 8 mei 2009: Opel Antwerpen wordt afgebouwd.
  • 22 mei 2009: ABVV hoopvol over Magna piste voor Antwerpen.
  • 2 juli 2009: Obama geeft 30 miljard dollar aan GM.
  • 11 juli 2009: Overname Opel niet voor midden juli.
  • 13 aug. 2009: R.Kennes (ABVV) gematigd optimistisch overname Opel/Vauxhall
  • 9 sep. 2009: Saneringsoverleg bij Opel bijna rond.
  • 12 okt. 2009: Akkoord tussen Opel en Magna wordt donderdag ondertekend.
  • 13 okt. 2009: Opel Antwerpen gaat 20,2 miljoen € per jaar besparen op personeelskosten.
  • 16 okt.2009: Verkoop Opel pas volgende week.
  • 21 okt. 2009: weer een paar dagen uitstel voor Opel.
  • 23 okt.2009: EU beslist voor 27 nov. over overname Opel
  • 3 nov. 2009: Opel werknemers akkoord over besparingen Antwerpen 20,2 miljoen op personeelskosten
  • 4 nov. 2009: GM lost Opel niet maar wil 10.000 jobs schrappen.

    GM verkoopt Opel niet.

    Peeters verrast over GM beslissing.
  • 5 nov. 2009: W.Dillen (ACV) , we weten het niet meer …..

    Opel houdt vast aan sluiting Antwerpen.

    Vlaamse regering gaat “ preactief stappen zetten “, 500 miljoen € blijft ter beschikking …
  • 9 nov. 2009: Sanering Opel kan GM 8,5 miljard dollar kosten ….
  • 10 nov. 2009: Kennes (ABVV) nieuw ondernemingsplan “goed nieuws “ voor Antwerpen…..
  • 12 nov. 2009: Vlaamse regering praat maandag met Opel.
  • 13 nov. 2009: Opel heeft nog steeds nood aan overheidssteun.

    EU vakbonden gaan samen met Opel een plan opstellen….

    Kennes (ABVV)Geen enkel plan zonder werknemers bijdrage en overheidshulp zal kunnen.
  • 14 nov. 2009: Herstructurering Opel kan 7 miljard € kosten.
  • 16 nov. 2009: Verdict Opel Antwerpen binnen 2 weken ….. Peeters, Lieten en Muyters in overleg met GM, 500 miljoen € blijft ter beschikking. Peeters “Zeer open en direct” maar niets concreet.
  • 18 nov. 2009: Opel 10.000 banen weg in de EU.
  • 20 nov. 2009 : Opel: nooit gezegd dat er geen fabrieken moeten sluiten, een concreet plan tegen midden december.

Indien we als werkende mens een politieke vertaling willen van onze eisen, zullen we een nieuwe partij moeten opbouwen. LSP-PSL weet dat een dergelijke partij niet uit de lucht zal komen vallen. We beseffen dat zo’n nieuwe arbeiderspartij pas echt levensvatbaar zal worden als ze gedragen wordt door een belangrijk deel van de arbeidersbeweging, meer bepaald door delen van de vakbonden, op basis van ervaringen opgedaan in massabewegingen en massastrijd. Maar als we op de vakbondsleiding moeten wachten, kan het nog lang duren. Het is pas als er voldoende druk van beneden komt, dat de besten onder hen bereid zullen zijn hun kop uit te steken.

De potentiële kracht van de arbeidersklasse is aanwezig. We hebben vakbondsleiders nodig die deze macht ook durven gebruiken om onze jobs, lonen, pensioenen, etc. te verdedigen en de strijd van elke dag te koppelen aan het streven naar een andere maatschappij.

De arbeidersklasse heeft een partij nodig die deze strategie politiek kan en wil vertalen. Het is duidelijk dat de SP.a en de PS, ooit gezien door een meerderheid onder de arbeiders als hun partijen, niet meer bereid zijn het gevecht aan te gaan.

Indien we als werkende mens een politieke vertaling willen van onze eisen, zullen we bijgevolg een nieuwe partij moeten opbouwen.

Het volledige Programma van de LSP/PSL (Linkse Socialistische Partij) kan je lezen op Socialisme.be, een absolute aanrader voor alle mensen die voor een Politieke en syndicale “ Change “ willen strijden.

Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten